Amkieta wśród uczniów klas VI i VII wyniki PDF Drukuj Email

Poniżej oraz w załączniku przedstawiam wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów klasy VI i VII po ich powrocie do szkoły.

Zachęcam zwłaszcza nauczycieli i rodziców do do uważnego przeczytania.

Alojzy Piasecki

 

 

 

Powrót do szkoły oraz nauka zdalna i stacjonarna z perspektywy uczniów

klasy szóstej i siódmej Szkoły Podstawowej w Donaborowie

1.Powrót do szkoły w maju 2021

Uczniowie najczęściej odczuwali z jednej strony stres i niepewność, a z drugiej równie często ciekawość i tylko w nieco mniejszym stopniu radość z racji powrotu do szkoły.

Negatywna emocja jaką jest lęk towarzyszyła tylko pojedynczym uczniom.

Radość wynikła przede wszystkim z możliwości spotkania się na żywo z koleżankami i kolegami. Tym bardziej, że uczniowie w zdecydowanej większości nie odczuwali obaw związanych z nieporozumieniami i sporami między sobą.

Obawa związana z weryfikacją i sprawdzeniem wiedzy oraz zeszytów i notatek była mocno zróżnicowane. Większość uznała, że nauka zdalna nie spowodowała dużych zaległości w nauce, choć około 25% uczniów była przeciwnego zdania. Natomiast z pewnością uczniom towarzyszyła obawa z powodu nadmiaru pracy i obowiązków po powrocie do szkoły.

2. Nauka zdalna a stacjonarna

Uczniowie nie mają jednoznacznego stanowiska dotyczącego zagadnienia, czy nauka zdalna pokazała, że aby skutecznie zdobywać wiedzę nie jest konieczna codzienna obecność w szkole. Głosy są mocno podzielne, większość nie umie się jasno ustosunkować do problemu skuteczności nauki na odległość w porównaniu do nauki w szkole. Zalety nauki zdalnej bardziej doceniają starsi uczniowie.

2a. Zalety i wady nauki zdalnej

Atutem zdalnej nauki była możliwość samodzielnej pracy dostosowanej do własnego rytmu i możliwości. Według większości uczniów zaletą nauki zdalnej jest to, że uczy samodzielności, ale nie jest to jednoznaczne stanowisko.

Materiały przekazywane w formie online, sposób prowadzenia lekcji zdalnych przez nauczycieli były czynnikami – wg uczniów- ułatwiającymi naukę, co dobrze świadczy o zaangażowaniu pedagogów w ten rodzaj nauki.

Wadą tego sposobu pracy był brak bezpośredniego kontaktu z kolegami i koleżankami oraz z nauczycielami, co w znaczący sposób utrudniało naukę. Również sprzęt komputerowy ponad połowie uczniów utrudniał naukę.

Część uczniów korzystała z dodatkowych korepetycji, w tym często blisko 20%. Pomoc rodziców w nauce była czynnikiem ułatwiającym naukę. Zwrócić uwagę należy jednak, że w każdej klasie znalazły się dzieci, które takiego wsparcia nie otrzymały.

2a. Zalety i wady nauki stacjonarnej

Z kolei zaletą nauki w szkole jest dla większości uczniów możliwość bezpośredniego kontaktu z nauczycielami. Warto jednak zauważyć, iż dla blisko 1/3 uczniów kontakt z nauczycielem nie jest ważny.

Natomiast niemal jednogłośnie za zaletę nauki stacjonarnej uczniowie uznali:

- możliwość bezpośredniego kontaktu z koleżankami i kolegami w szkole,

- możliwość wyjścia z domu,

- wspólne spędzanie przerw i czasu po lekcjach,

- korzystanie z sali sportowej, boisk szkolnych i sprzętu sportowego.

Nieco mniej uczniów wśród zalet nauki w szkole wymieniła możliwość udziału w zajęciach dodatkowych, kółkach zainteresowań, wspólne realizowanych projektach szkolnych.

Podsumowując - większość uczniów woli uczyć się w szkole, niż przed komputerem (77%).

3. Potrzeby uczniów związane z powrotem do nauki stacjonarnej

3.1. Potrzeby odczuwane powszechnie:

- ograniczenie prac domowych,

- obniżenie wymagań edukacyjnych,

- wsparcia (zrozumienia) ze strony rodziców,

- czas na odbudowanie/ stworzenie relacji z klasą i kolegami/koleżankami,

- zadbanie przez szkołę o integrację uczniów klasy i szkoły oraz o relacje pomiędzy uczniami, a nauczycielami,

- troski nauczycieli o to, aby wszyscy czuli się w szkole dobrze,

- uczenie się współpracy, rozwiązywania problemów i samodzielności myślenia.

3.2. Potrzeby odczuwane przez około połowę uczniów:

- w większym stopniu niż przed pandemią wykorzystywanie w szkole nowych technologii,

- w większym stopniu kształtowanie samodzielności i samodzielnego uczenia się,

- poruszanie bieżących tematów, o których mówi się poza szkołą /np. epidemia, polityka, technologia.

3.3. Potrzeby odczuwane przez uczniów w niewielkim zakresie

- organizowanie dodatkowych zajęć/czasu na pracę z nauczycielami w celu nadrobienia zaległości,

- rozmowa z pedagogiem,

- mniej stopni, a więcej ocen opisowych i informacji zwrotnych od nauczyciela i okazji do samooceny.

CELE DO PRACY W ROKU SZKOLNYM 2021/2021 W SZCZEGÓLNOŚCI W KLASACH 5-8

1. Wprowadzanie w szerokim zakresie metod i form pracy integrujących uczniów, kształtujących umiejętność współpracy oraz budujących dobre relacje między uczniami oraz między uczniami i nauczycielami.

2. Wykorzystywanie w procesie nauczania nowoczesnych technologii.

3. Kształtowanie u uczniów umiejętności:

a. rozwiązywania problemów,

b. samodzielności myślenia,

c. samodzielności uczenia się (uczyć jak się uczyć).

 

Załączniki:
Pobierz (Ankieta_kl.VI_i_VII_maj.2021.docx)Ankieta_kl.VI_i_VII_maj.2021.docx[ ]28 Kb
 
Szkoła Podstawowa w Donaborowie
Szkoła podstawowa w Donaborowie, Powered by Joomla! and designed by SiteGround web hosting