Amkieta wśród uczniów klas VI i VII wyniki |
Poniżej oraz w załączniku przedstawiam wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów klasy VI i VII po ich powrocie do szkoły.Zachęcam zwłaszcza nauczycieli i rodziców do do uważnego przeczytania.Alojzy Piasecki
Powrót do szkoły oraz nauka zdalna i stacjonarna z perspektywy uczniów klasy szóstej i siódmej Szkoły Podstawowej w Donaborowie 1.Powrót do szkoły w maju 2021 Uczniowie najczęściej odczuwali z jednej strony stres i niepewność, a z drugiej równie często ciekawość i tylko w nieco mniejszym stopniu radość z racji powrotu do szkoły. Negatywna emocja jaką jest lęk towarzyszyła tylko pojedynczym uczniom. Radość wynikła przede wszystkim z możliwości spotkania się na żywo z koleżankami i kolegami. Tym bardziej, że uczniowie w zdecydowanej większości nie odczuwali obaw związanych z nieporozumieniami i sporami między sobą. Obawa związana z weryfikacją i sprawdzeniem wiedzy oraz zeszytów i notatek była mocno zróżnicowane. Większość uznała, że nauka zdalna nie spowodowała dużych zaległości w nauce, choć około 25% uczniów była przeciwnego zdania. Natomiast z pewnością uczniom towarzyszyła obawa z powodu nadmiaru pracy i obowiązków po powrocie do szkoły. 2. Nauka zdalna a stacjonarna Uczniowie nie mają jednoznacznego stanowiska dotyczącego zagadnienia, czy nauka zdalna pokazała, że aby skutecznie zdobywać wiedzę nie jest konieczna codzienna obecność w szkole. Głosy są mocno podzielne, większość nie umie się jasno ustosunkować do problemu skuteczności nauki na odległość w porównaniu do nauki w szkole. Zalety nauki zdalnej bardziej doceniają starsi uczniowie. 2a. Zalety i wady nauki zdalnej Atutem zdalnej nauki była możliwość samodzielnej pracy dostosowanej do własnego rytmu i możliwości. Według większości uczniów zaletą nauki zdalnej jest to, że uczy samodzielności, ale nie jest to jednoznaczne stanowisko. Materiały przekazywane w formie online, sposób prowadzenia lekcji zdalnych przez nauczycieli były czynnikami – wg uczniów- ułatwiającymi naukę, co dobrze świadczy o zaangażowaniu pedagogów w ten rodzaj nauki. Wadą tego sposobu pracy był brak bezpośredniego kontaktu z kolegami i koleżankami oraz z nauczycielami, co w znaczący sposób utrudniało naukę. Również sprzęt komputerowy ponad połowie uczniów utrudniał naukę. Część uczniów korzystała z dodatkowych korepetycji, w tym często blisko 20%. Pomoc rodziców w nauce była czynnikiem ułatwiającym naukę. Zwrócić uwagę należy jednak, że w każdej klasie znalazły się dzieci, które takiego wsparcia nie otrzymały. 2a. Zalety i wady nauki stacjonarnej Z kolei zaletą nauki w szkole jest dla większości uczniów możliwość bezpośredniego kontaktu z nauczycielami. Warto jednak zauważyć, iż dla blisko 1/3 uczniów kontakt z nauczycielem nie jest ważny. Natomiast niemal jednogłośnie za zaletę nauki stacjonarnej uczniowie uznali: - możliwość bezpośredniego kontaktu z koleżankami i kolegami w szkole, - możliwość wyjścia z domu, - wspólne spędzanie przerw i czasu po lekcjach, - korzystanie z sali sportowej, boisk szkolnych i sprzętu sportowego. Nieco mniej uczniów wśród zalet nauki w szkole wymieniła możliwość udziału w zajęciach dodatkowych, kółkach zainteresowań, wspólne realizowanych projektach szkolnych. Podsumowując - większość uczniów woli uczyć się w szkole, niż przed komputerem (77%). 3. Potrzeby uczniów związane z powrotem do nauki stacjonarnej 3.1. Potrzeby odczuwane powszechnie: - ograniczenie prac domowych, - obniżenie wymagań edukacyjnych, - wsparcia (zrozumienia) ze strony rodziców, - czas na odbudowanie/ stworzenie relacji z klasą i kolegami/koleżankami, - zadbanie przez szkołę o integrację uczniów klasy i szkoły oraz o relacje pomiędzy uczniami, a nauczycielami, - troski nauczycieli o to, aby wszyscy czuli się w szkole dobrze, - uczenie się współpracy, rozwiązywania problemów i samodzielności myślenia. 3.2. Potrzeby odczuwane przez około połowę uczniów: - w większym stopniu niż przed pandemią wykorzystywanie w szkole nowych technologii, - w większym stopniu kształtowanie samodzielności i samodzielnego uczenia się, - poruszanie bieżących tematów, o których mówi się poza szkołą /np. epidemia, polityka, technologia. 3.3. Potrzeby odczuwane przez uczniów w niewielkim zakresie - organizowanie dodatkowych zajęć/czasu na pracę z nauczycielami w celu nadrobienia zaległości, - rozmowa z pedagogiem, - mniej stopni, a więcej ocen opisowych i informacji zwrotnych od nauczyciela i okazji do samooceny. CELE DO PRACY W ROKU SZKOLNYM 2021/2021 W SZCZEGÓLNOŚCI W KLASACH 5-8 1. Wprowadzanie w szerokim zakresie metod i form pracy integrujących uczniów, kształtujących umiejętność współpracy oraz budujących dobre relacje między uczniami oraz między uczniami i nauczycielami. 2. Wykorzystywanie w procesie nauczania nowoczesnych technologii. 3. Kształtowanie u uczniów umiejętności: a. rozwiązywania problemów, b. samodzielności myślenia, c. samodzielności uczenia się (uczyć jak się uczyć).
|