Śladami średniowiecznych mnichów i barokowych kościołów PDF Drukuj Email

W środę 29 marca 2017 r. odbyła się wycieczka do Ostrzeszowa i Gostynia. Brali w niej udział uczniowie klas IV – VI z rodzicami i babciami, opiekunkami były p. Danusia, p. Lidka i p. Lucyna.

Na początek pojechaliśmy do Pobernardyńskiego Zespołu Klasztornego Sióstr Nazaretanek w Ostrzeszowie. Oprowadzała nas bardzo miła siostra Agata. Pokazała prezentację o życiu średniowiecznych mnichów. Potem przedstawiła historię piśmiennictwa i zaprezentowała dawne materiały piśmiennicze: tabliczki gliniane, papirus, pergamin, tabliczki drewniane. Następnie wszyscy uczestniczyliśmy w warsztatach pisania gęsim piórem. Klasa IV pisała swoje imię i nazwisko, a starsi przepisywali złote myśli. Każdy się pobrudził atramentem. Najlepiej spisała się p. Lucyna, która bardzo ładnie, starannie napisała swój tekst. Na koniec zwiedziliśmy krypty, muzeum oraz barokowy kościół. Siostra Agata powiedziała, że jesteśmy bardzo kulturalni – i napisała to na stronie internetowej klasztoru!

Po około dwugodzinnej podróży dojechaliśmy na Świętą Górę do Gostynia. Wszyscy byli bardzo głodni, więc z apetytem zjedliśmy zupę pomidorową w przyklasztornym refektarzu. Potem ruszyliśmy na zwiedzanie bazyliki świętogórskiej i podziemi ze szczątkami mnichów i fundatorów klasztoru. Ogromna bazylika w stylu barokowym zrobiła na nas wielkie wrażenie, nie przeszkadzał nawet remont ołtarzy bocznych, który akurat trwa w kościele. Podobał się nam Murzynek podpierający ambonę oraz niezwykła kopuła, o czym ciekawie, ale i zabawnie opowiadał oprowadzający nas ks. Stanisław Gawlicki, filipin pochodzący spod Kępna. Ks. Stanisław odprawił dla nas Mszę św. przed obrazem Świętogórskiej Róży Duchownej, a nasi uczniowie dostąpili zaszczytu służenia: Kuba Musiała czytał czytanie, a Janek i Miłosz służyli jako ministranci. Potem jeszcze tylko zrobiliśmy zakupy dewocjonaliów na furcie klasztornej oraz pamiątkowe zdjęcie w wirydarzu, czyli wewnętrznym ogrodzie klasztornym.

W drodze powrotnej pojechaliśmy do Wielowsi na grób śp. ks. Antoniego Chlebowskiego, który przez 29 lat był proboszczem donaborowskiej parafii i większość uczniów z wycieczki chrzcił. Zapaliliśmy znicze i pomodliliśmy się.

Wycieczka okazała się bardzo interesująca, warto było na nią pojechać, gdyż mogliśmy wiele pozwiedzać i posłuchać różnych ciekawych historii od ks. Stanisława i s. Agaty.

Magda Jerczyńska i Adam Skiba kl. V

****

Szkoła Podstawowa w Donaborowie
Szkoła podstawowa w Donaborowie, Powered by Joomla! and designed by SiteGround web hosting