Wychowanie do życia w rodzinie PDF Drukuj Email

Poniżej oraz w załączniku zamieszczam program zajęć "wychowanie do życia w rodzinie". W naszej szkole prowadzi je p. Ksenia Tyra. Są to lekcje nadobowiązkowe dla uczniów klas IV-VII  w wymiarze 14 godzin w roku szkolnym.  Rezygnacja ucznia z zajęć  następuje na podstawie pisemnej deklaracji rodzica. Dokument z programem znajduje się również w zakładce "Kącik dla rodziców".

 

 

 

Program Wychowania do życia w rodzinie

WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE” (w skrócie: Wdż) rozpoczynają się

zgodnie z nową podstawą programową od IV klasy Szkoły Podstawowej i trwają w każdej

klasie przez 1 semestr.

W tym roku opieramy się na programie nauczania „Wędrując ku dorosłości ” T.Król, K.

Maśnik. Program zakłada, że naczelną wartością jest człowiek i jego godność. Podejmuje wybrane zagadnienia ogólnego wychowania człowieka i harmonijnego rozwoju jego osobowości.

Program zawiera: tematy dotyczące odpowiedzialności za siebie i za rodzinę; zagadnienia

życia w grupie rówieśniczej; propozycje umiejętności komunikowania się; tematykę

prorodzinną, problemy życia rodzinnego w tym miłości i życia płciowego człowieka;

zagrożenia. Nadrzędnym celem programu jest prowadzenie uczniów do pełni

człowieczeństwa, aby każdy z nich znalazł swoje miejsce w społeczności osób dorosłych

będąc za siebie i innych odpowiedzialny. Położono akcent na wysiłek budowania swojej

osobowości oraz tworzenie prawidłowych więzi z innymi ludźmi. Tematyka uwzględnia

różne tempo rozwoju psychoseksualnego dziewcząt i chłopców, co wymaga prowadzenia

zajęć z podziałem na grupy według płci. Podział jest umotywowany nie tylko częściowo

krępującymi tematami, które dotyczą okresu dojrzewania, ich zainteresowania, potrzeby

psychiczne, które są tak bardzo różne.

Na zajęciach nie stawia się ocen, nie ma sprawdzianów, prac domowych. Sprawdzana jest

obecność i punktualność. Na świadectwie na zakończenie klasy znajduje się adnotacja:

„Uczeń/uczennica uczestniczył w zajęciach Wychowanie do życia w rodzinie”.

Klasa IV

Celem zajęć w klasie 4 jest:

- Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka. Wnoszenie pozytywnego

wkładu w życie swojej rodziny.

- Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy

szacunku wobec siebie.

- Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania.

Pokonywanie trudności okresu dorastania.

- Kształcenie umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby. Wybór i urzeczywistnianie

wartości służących osobowemu rozwojowi. Kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie

wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami. Poznawanie,

analizowanie i wyrażanie uczuć. Rozwiązywanie problemów.

- Pozyskanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian

rozwojowych w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz akceptacja własnej płciowości.

Przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności. Umiejętność obrony własnej intymności i

nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby.

- Uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia

rodziny. Zorientowanie w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego

rodzicielstwa.

- Korzystanie ze środków przekazu, w tym z Internetu , w sposób selektywny, umożliwiający

obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.

Tematyka:

1. Wspólnota domu, serca i myśli – funkcje rodziny

2. Witaj w domu – funkcje prokreacyjna i opiekuńcza

3. Zasady i normy – funkcje wychowawcza socjalizacyjna

4. Miłość, która scala – funkcje psychiczno-uczuciowa i kontrolna

5. Jesteśmy razem – funkcje rekreacyjno-towarzyska, kulturowa i ekonomiczna

6. Człowiek – istota płciowa

7. Przekazywanie życia

8. U progu dojrzewania

9. Rodzi się dziecko

10. Intymność

11. Obrona własnej intymności

12. Koleżeństwo

13. Dobre wychowanie

14. Internet – świat prawdziwy

Klasa V

Celem zajęć w klasie 5 jest:

- umocnienie motywacji do uczestnictwa w zajęciach Wychowania do życia w rodzinie;

- ukazanie bogactwa wewnętrznego człowieka;

- wskazanie cech charakteru potrzebnych w konkretnych zawodach;

- ukazanie roli autorytetu;

- przedstawienie warunków do budowania więzi między ludźmi;

- podkreślenie roli rodziny w życiu człowieka;

- uświadomienie, że porozumiewanie się jest istotnym elementem życia rodzinnego;

- uwrażliwienie na konieczność kontrolowania swojej wypowiedzi;

- ukazanie potrzeby prowadzenia zdrowego trybu życia;

- przekazanie wiedzy o zmianach fizycznych, psychicznych i społecznych okresu

dojrzewania;

- uzmysłowienie, że wstydliwość w naturalny sposób broni godności osobistej;

- uświadomienie uczniom konieczności samodzielnego dbania o siebie;

- dostarczenie podstawowej wiedzy o budowie i funkcjonowaniu układu rozrodczego

żeńskiego i męskiego;

- ukazanie rodzicielstwa jako jednego z podstawowych celów małżeństwa.

Tematyka:

1. Gdzie dom tam serce twoje.

2. Rodzina moje okno na świat.

3. Emocje i uczucia.

4. Porozmawiajmy.

5. Święta coraz bliżej.

6. Zaplanuj odpoczynek.

7. Mądry wybór w świecie gier.

8. Uprzejmość i uczynność.

9. Poszukiwany: przyjaciel.

10. Moje ciało (dla grupy dziewcząt)

11. Moje ciało (dla grupy chłopców)

12. Dojrzewam (dla grupy dziewcząt)

13. Dojrzewam (dla grupy chłopców)

14. Dbam o higienę (dla grupy dziewcząt)

15. Dbam o higienę (dla grupy chłopców)

16. Zdrowy styl życia(dla grupy dziewcząt)

17. Zdrowy styl życia (dla grupy chłopców)

18. Zrozumieć siebie i innych (dla grupy dziewcząt)

19. Zrozumieć siebie i innych (dla grupy chłopców)

Klasa VI

Celem zajęć jest:

- ukazanie perspektywy dorosłego życia i potrzeby przygotowania się do pełnienia przyszłych

ról życiowych: nauka, praca, ale także życie osobiste;

- podkreślenie wielkości człowieka wśród otaczającej go rzeczywistości;

- kształtowanie szacunku dla ciała;

- uzmysłowienie potrzeby budowania domowego mikroklimatu oraz kontrolowanie doboru

własnych słów, gestów, mimiki;

- zapoznanie z podstawowymi funkcjami rodziny;

- poznanie chorób w rodzinie;

- podkreślenie, jak ważna jest atmosfera wnętrza domu, jego duchowego klimatu;

- uzmysłowienie naszych korzeni kulturowych, religijnych i rodzinnych;

- przedstawienie zasad i kryteriów wyboru czasopism, książek i filmów;

- zapoznanie ze zróżnicowanym indywidualnym tempem rozwoju;

- uświadomienie różnic miedzy chłopcami i dziewczętami ujawniających się w rożnych

aspektach życia;

- kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych;

- przekazanie wiedzy dotyczącej organizmu oraz psychiki do zadań macierzyństwa -

ojcostwa;

- ukazanie piękna wewnątrzmacicznego okresu rozwoju dziecka.

Tematyka:

1. Z rodziny się nie wyrasta.

2. Rodzinne wychowanie.

3. Rozwój ku dojrzałości i odpowiedzialności.

4. Sztuka rozmowy.

5. Gdy trudno się porozumieć.

6. O presji rówieśniczej .

7. Zarządzanie sobą (dla grupy dziewcząt)

8. Zarządzanie sobą (dla grupy chłopców)

9. Mój styl to zdrowie (dla grupy dziewcząt)

10. Mój styl to zdrowie (dla grupy chłopców)

11. Dojrzewam do kobiecości (dla grupy dziewcząt)

12. Dojrzewam do męskości (dla grupy chłopców)

13. Mam swoją godność (dla grupy dziewcząt)

14. Mam swoją godność (dla grupy chłopców)

15. Media wybieram świadomie, korzystam bezpiecznie.

16. Stalking, hejting, cyberprzemoc. (dla grupy dziewcząt)

17. Stalking, hejting, cyberprzemoc. (dla grupy chłopców)

18. Jak mogę Ci pomóc?

19. Czasami pod górkę. Trudności w okresie dojrzewania.

Klasa VII

Celem zajęć jest:

-Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka. Wnoszenie pozytywnego wkładu w życie swojej rodziny.

- Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie.

- Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Pokonywanie trudności okresu dorastania.

- Kształcenie umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby. Wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi. Kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami. Poznawanie, analizowanie i wyrażanie uczuć. Rozwiązywanie problemów.

-Pozyskanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz akceptacja własnej płciowości. Przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności. Umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby.

-Uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Zorientowanie w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa.

-Korzystanie ze środków przekazu, w tym z internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.

Tematyka:

1. Rozwój człowieka.

2. Dojrzałość, to znaczy...

3. Dojrzewanie – rozwój fizyczny.

4. Dojrzewanie – rozwój fizyczny.

5. Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania.

6. Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania.

7. Pierwsze uczucia.

8. Przekazywanie życia.

9. Przekazywanie życia.

10. Mężczyzna i kobieta. Układ rozrodczy.

11. Mężczyzna i kobieta. Układ rozrodczy. (dla grupy chłopców)

12. Czas oczekiwania.

13. Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo (dla grupy dziewcząt)

14. Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo (dla grupy chłopców)

15. Komunikacja w rodzinie.

16. Savoir vivre, czyli zasady dobrego wychowania.

17. Utrata wolności. Zagrożenia. Uzależnienia chemiczne.

18. Uzależnienia behawioralne.

19. Ludzie drogowskazy.

Klasa VIII

Celem zajęć jest:

-Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka. Wnoszenie pozytywnego wkładu w życie swojej rodziny.

- Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie.

- Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Pokonywanie trudności okresu dorastania.

- Kształcenie umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby. Wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi. Kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami. Poznawanie, analizowanie i wyrażanie uczuć. Rozwiązywanie problemów.

-Pozyskanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz akceptacja własnej płciowości. Przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności. Umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby.

-Uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Zorientowanie w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa.

-Korzystanie ze środków przekazu, w tym z internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.

Tematyka

1. Budowanie relacji międzyosobowych .

2. Na początek: zakochanie .

3. O etapach i rodzajach miłości.

4. Rozwój psychoseksualny człowieka (lekcja dla grupy dziewcząt).

5. Rozwój psychoseksualny człowieka (lekcja dla grupy chłopców).

6. Seksualność człowieka (lekcja dla grupy dziewcząt).

7. Seksualność człowieka (lekcja dla grupy chłopców).

8. Przedwczesna inicjacja seksualna (lekcja dla grupy dziewcząt).

9. Przedwczesna inicjacja seksualna (lekcja dla grupy chłopców).

10. Choroby przenoszone drogą płciową.

11. AIDS .

12. Metody rozpoznawania płodności (lekcja dla grupy dziewcząt).

13. Metody rozpoznawania płodności (lekcja dla grupy chłopców) .

14. Antykoncepcja i środki wczesnoporonne (lekcja dla grupy dziewcząt).

15. Antykoncepcja i środki wczesnoporonne (lekcja dla grupy chłopców) .

16. Niepłodność i wielkie pragnienie dziecka .

17. Inicjacja seksualna. Czy warto czekać?

18. Dojrzałość do małżeństwa.

19. Wobec choroby, cierpienia i śmierci.

 
Szkoła Podstawowa w Donaborowie
Szkoła podstawowa w Donaborowie, Powered by Joomla! and designed by SiteGround web hosting