Wychowanie do życia w rodzinie 2024-2025 |
Prosimy o zapoznanie się z programem zajęć wychowanie do życie w rodzinie. W naszej szkole lekcje te dla klas IV-VIII prowadzi p. Ksenia Tyra.
„WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE” (w skrócie: wdż) rozpoczynają się zgodnie z nową podstawą programową od IV klasy Szkoły Podstawowej i trwają w każdej klasie przez 1 semestr. W tym roku opieramy się na programie nauczania „Wędrując ku dorosłości ” T.Król, K. Maśnik. Program zakłada, że naczelną wartością jest człowiek i jego godność. Podejmuje wybrane zagadnienia ogólnego wychowania człowieka i harmonijnego rozwoju jego osobowości. Program zawiera: tematy dotyczące odpowiedzialności za siebie i za rodzinę; zagadnienia życia w grupie rówieśniczej; propozycje umiejętności komunikowania się; tematykę prorodzinną, problemy życia rodzinnego w tym miłości i życia płciowego człowieka; zagrożenia. Nadrzędnym celem programu jest prowadzenie uczniów do pełni człowieczeństwa, aby każdy z nich znalazł swoje miejsce w społeczności osób dorosłych będąc za siebie i innych odpowiedzialny. Położono akcent na wysiłek budowania swojej osobowości oraz tworzenie prawidłowych więzi z innymi ludźmi. Tematyka uwzględnia różne tempo rozwoju psychoseksualnego dziewcząt i chłopców, co wymaga prowadzenia zajęć z podziałem na grupy według płci. Podział jest umotywowany nie tylko częściowo krępującymi tematami, które dotyczą okresu dojrzewania, ich zainteresowania, potrzeby psychiczne, które są tak bardzo różne. Na zajęciach nie stawia się ocen, nie ma sprawdzianów, prac domowych. Sprawdzana jest obecność i punktualność. Na świadectwie na zakończenie klasy znajduje się adnotacja: „Uczeń/uczennica uczestniczył w zajęciach Wychowanie do życia w rodzinie”.
Klasa IV Celem zajęć w klasie 4 jest: - Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka. Wnoszenie pozytywnego wkładu w życie swojej rodziny. - Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie. - Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Pokonywanie trudności okresu dorastania. - Kształcenie umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby. Wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi. Kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami. Poznawanie, analizowanie i wyrażanie uczuć. Rozwiązywanie problemów. - Pozyskanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz akceptacja własnej płciowości. Przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności. Umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby. - Uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Zorientowanie w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa. - Korzystanie ze środków przekazu, w tym z Internetu , w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.
Tematyka: 1. Wspólnota domu, serca i myśli – funkcje rodziny 2. Witaj w domu – funkcje prokreacyjna i opiekuńcza 3. Zasady i normy – funkcje wychowawcza socjalizacyjna 4. Miłość, która scala – funkcje psychiczno-uczuciowa i kontrolna 5. Jesteśmy razem – funkcje rekreacyjno-towarzyska, kulturowa i ekonomiczna 6. Człowiek – istota płciowa 7. Przekazywanie życia 8. U progu dojrzewania 9. Rodzi się dziecko 10. Intymność 11. Obrona własnej intymności 12. Koleżeństwo 13. Dobre wychowanie 14. Internet – świat prawdziwy
Klasa V Celem zajęć w klasie 5 jest: - umocnienie motywacji do uczestnictwa w zajęciach Wychowania do życia w rodzinie; - ukazanie bogactwa wewnętrznego człowieka; - wskazanie cech charakteru potrzebnych w konkretnych zawodach; - ukazanie roli autorytetu; - przedstawienie warunków do budowania więzi między ludźmi; - podkreślenie roli rodziny w życiu człowieka; - uświadomienie, że porozumiewanie się jest istotnym elementem życia rodzinnego; - uwrażliwienie na konieczność kontrolowania swojej wypowiedzi; - ukazanie potrzeby prowadzenia zdrowego trybu życia; - przekazanie wiedzy o zmianach fizycznych, psychicznych i społecznych okresu dojrzewania; - uzmysłowienie, że wstydliwość w naturalny sposób broni godności osobistej; - uświadomienie uczniom konieczności samodzielnego dbania o siebie; - dostarczenie podstawowej wiedzy o budowie i funkcjonowaniu układu rozrodczego żeńskiego i męskiego; - ukazanie rodzicielstwa jako jednego z podstawowych celów małżeństwa.
Tematyka: 1. Gdzie dom tam serce twoje. 2. Rodzina moje okno na świat. 3. Emocje i uczucia. 4. Porozmawiajmy. 5. Święta coraz bliżej. 6. Zaplanuj odpoczynek. 7. Mądry wybór w świecie gier. 8. Uprzejmość i uczynność. 9. Poszukiwany: przyjaciel. 10. Moje ciało (dla grupy dziewcząt) 11. Moje ciało (dla grupy chłopców) 12. Dojrzewam (dla grupy dziewcząt) 13. Dojrzewam (dla grupy chłopców) 14. Dbam o higienę (dla grupy dziewcząt) 15. Dbam o higienę (dla grupy chłopców) 16. Zdrowy styl życia(dla grupy dziewcząt) 17. Zdrowy styl życia (dla grupy chłopców) 18. Zrozumieć siebie i innych (dla grupy dziewcząt) 19. Zrozumieć siebie i innych (dla grupy chłopców)
Klasa VI Celem zajęć jest: - ukazanie perspektywy dorosłego życia i potrzeby przygotowania się do pełnienia przyszłych ról życiowych: nauka, praca, ale także życie osobiste; - podkreślenie wielkości człowieka wśród otaczającej go rzeczywistości; - kształtowanie szacunku dla ciała; - uzmysłowienie potrzeby budowania domowego mikroklimatu oraz kontrolowanie doboru własnych słów, gestów, mimiki; - zapoznanie z podstawowymi funkcjami rodziny; - poznanie chorób w rodzinie; - podkreślenie, jak ważna jest atmosfera wnętrza domu, jego duchowego klimatu; - uzmysłowienie naszych korzeni kulturowych, religijnych i rodzinnych; - przedstawienie zasad i kryteriów wyboru czasopism, książek i filmów; - zapoznanie ze zróżnicowanym indywidualnym tempem rozwoju; - uświadomienie różnic miedzy chłopcami i dziewczętami ujawniających się w rożnych aspektach życia; - kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych; - przekazanie wiedzy dotyczącej organizmu oraz psychiki do zadań macierzyństwa - ojcostwa; - ukazanie piękna wewnątrzmacicznego okresu rozwoju dziecka.
Tematyka: 1. Z rodziny się nie wyrasta. 2. Rodzinne wychowanie. 3. Rozwój ku dojrzałości i odpowiedzialności. 4. Sztuka rozmowy. 5. Gdy trudno się porozumieć. 6. O presji rówieśniczej . 7. Zarządzanie sobą (dla grupy dziewcząt) 8. Zarządzanie sobą (dla grupy chłopców) 9. Mój styl to zdrowie (dla grupy dziewcząt) 10. Mój styl to zdrowie (dla grupy chłopców) 11. Dojrzewam do kobiecości (dla grupy dziewcząt) 12. Dojrzewam do męskości (dla grupy chłopców) 13. Mam swoją godność (dla grupy dziewcząt) 14. Mam swoją godność (dla grupy chłopców) 15. Media wybieram świadomie, korzystam bezpiecznie. 16. Stalking, hejting, cyberprzemoc. (dla grupy dziewcząt) 17. Stalking, hejting, cyberprzemoc. (dla grupy chłopców) 18. Jak mogę Ci pomóc? 19. Czasami pod górkę. Trudności w okresie dojrzewania.
Klasa VII Celem zajęć jest: -Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka. Wnoszenie pozytywnego wkładu w życie swojej rodziny. - Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie. - Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Pokonywanie trudności okresu dorastania. - Kształcenie umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby. Wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi. Kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami. Poznawanie, analizowanie i wyrażanie uczuć. Rozwiązywanie problemów. -Pozyskanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz akceptacja własnej płciowości. Przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności. Umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby. -Uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Zorientowanie w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa. -Korzystanie ze środków przekazu, w tym z internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.
Tematyka: 1. Rozwój człowieka. 2. Dojrzałość, to znaczy... 3. Dojrzewanie – rozwój fizyczny. 4. Dojrzewanie – rozwój fizyczny. 5. Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania. 6. Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania. 7. Pierwsze uczucia. 8. Przekazywanie życia. 9. Przekazywanie życia. 10. Mężczyzna i kobieta. Układ rozrodczy. 11. Mężczyzna i kobieta. Układ rozrodczy. (dla grupy chłopców) 12. Czas oczekiwania. 13. Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo (dla grupy dziewcząt) 14. Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo (dla grupy chłopców) 15. Komunikacja w rodzinie. 16. Savoir vivre, czyli zasady dobrego wychowania. 17. Utrata wolności. Zagrożenia. Uzależnienia chemiczne. 18. Uzależnienia behawioralne. 19. Ludzie drogowskazy.
Klasa VIII Celem zajęć jest: -Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka. Wnoszenie pozytywnego wkładu w życie swojej rodziny. - Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie. - Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Pokonywanie trudności okresu dorastania. - Kształcenie umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby. Wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi. Kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami. Poznawanie, analizowanie i wyrażanie uczuć. Rozwiązywanie problemów. -Pozyskanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz akceptacja własnej płciowości. Przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności. Umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby. -Uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Zorientowanie w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa. -Korzystanie ze środków przekazu, w tym z internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.
Tematyka 1. Budowanie relacji międzyosobowych . 2. Na początek: zakochanie . 3. O etapach i rodzajach miłości. 4. Rozwój psychoseksualny człowieka (lekcja dla grupy dziewcząt). 5. Rozwój psychoseksualny człowieka (lekcja dla grupy chłopców). 6. Seksualność człowieka (lekcja dla grupy dziewcząt). 7. Seksualność człowieka (lekcja dla grupy chłopców). 8. Przedwczesna inicjacja seksualna (lekcja dla grupy dziewcząt). 9. Przedwczesna inicjacja seksualna (lekcja dla grupy chłopców). 10. Choroby przenoszone drogą płciową. 11. AIDS . 12. Metody rozpoznawania płodności (lekcja dla grupy dziewcząt). 13. Metody rozpoznawania płodności (lekcja dla grupy chłopców) . 14. Antykoncepcja i środki wczesnoporonne (lekcja dla grupy dziewcząt). 15. Antykoncepcja i środki wczesnoporonne (lekcja dla grupy chłopców) . 16. Niepłodność i wielkie pragnienie dziecka . 17. Inicjacja seksualna. Czy warto czekać? 18. Dojrzałość do małżeństwa. 19. Wobec choroby, cierpienia i śmierci. |