Edukacja zdrowotna - informacje |
![]() |
![]() |
![]() |
Zgodnie z zapowiedzą na zebraniu rodziców, które odbyło się 7 maja 2025, zamieszczam szczegółowe informacje na temat nowego przedmiotu nauczania od 1.09.2025, czyli edukacji zdrowotnej.Szczegółowe treści w załącznikach.
Organizacja zajęć edukacji zdrowotnej w szkołach publicznych
■ Zajęcia w szkołach są realizowane w: klasach IV–VIII w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej z tych klas, przy czym zajęcia są realizowane w klasie VIII nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego;
■ Uczeń niepełnoletni nie bierze udziału w zajęciach, jeżeli jego rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach. Rezygnację składa się w terminie do dnia 25 września danego roku szkolnego.
■ Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia.
Podstawa programowa edukacji zdrowotnej
■ Głównym celem podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna jest kształtowanie kompetencji uczniów w zakresie całożyciowej dbałości o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia w zgodzie z aktualnymi wyzwaniami epidemicznymi oraz sytuacją geopolityczną. ■ Edukacja zdrowotna to wieloetapowy, wielopłaszczyznowy i interdyscyplinarny proces prowadzący do budowania alfabetyzmu zdrowotnego, czyli wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych pozwalających na trafne rozpoznanie potrzeb zdrowotnych własnych i otoczenia oraz podejmowanie odpowiednich działań profilaktycznych czy naprawczych.
■ Podstawa programowa podzielona jest na dwa etapy (klasy IV-VI i VII-VIII) i uwzględnia 10 działów tematycznych na każdym z tych etapów. 1) Wartości i postawy 2) Zdrowie fizyczne 3) Aktywność fizyczna 4) Odżywianie 5) Zdrowie psychiczne 6) Zdrowie społeczne 7) Dojrzewanie 8) Zdrowie seksualne 9) Zdrowie środowiskowe 10)Internet i profilaktyka uzależnień
Warunki i sposób realizacji edukacji zdrowotnej
■ Ze względu na cele edukacji zdrowotnej, w szczególności rozwijanie kompetencji związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia, przedmiot powinien mieć charakter praktyczny oraz wykorzystywać nowoczesne, aktywizujące metody nauczania. ■ Rekomendowana jest metoda projektu, w szczególności w zakresie wymagań szczegółowych dotyczących aktywności fizycznej i odżywiania, zdrowia środowiskowego oraz budowania postaw i relacji społecznych. Szkoła powinna stworzyć uczniom warunki do odpowiedniego kształtowania umiejętności i postaw, m.in. przez możliwość uczestniczenia w dyskusjach, swobodnego wypowiadania się, dzielenia własnymi doświadczeniami i opiniami. ■ Wartościowe będzie zapraszanie specjalistów, np. pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej, lekarzy, fizjoterapeutów, prawników, terapeutów, dietetyków, specjalistów zdrowia publicznego, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów oraz specjalistów w zakresie ochrony przyrody i klimatu.
|