Edukacja zdrowotna - informacje PDF Drukuj Email

 

Zgodnie z zapowiedzą na zebraniu rodziców, które odbyło się 7 maja 2025,  zamieszczam szczegółowe informacje na temat nowego przedmiotu nauczania od 1.09.2025, czyli edukacji zdrowotnej.

Szczegółowe treści w załącznikach.

 

 

 

Organizacja zajęć edukacji zdrowotnej w szkołach publicznych

■ Zajęcia w szkołach są realizowane w: klasach IV–VIII w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej z tych klas, przy czym zajęcia są realizowane w klasie VIII nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego;

■ Uczeń niepełnoletni nie bierze udziału w zajęciach, jeżeli jego rodzice zgłoszą

dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach. Rezygnację składa się w terminie do dnia 25 września danego roku szkolnego.

■ Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia.

Podstawa programowa edukacji zdrowotnej

■ Głównym celem podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna jest kształtowanie kompetencji uczniów w zakresie całożyciowej dbałości o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia w zgodzie z aktualnymi wyzwaniami epidemicznymi oraz sytuacją geopolityczną.

■ Edukacja zdrowotna to wieloetapowy, wielopłaszczyznowy i interdyscyplinarny proces prowadzący do budowania alfabetyzmu zdrowotnego, czyli wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych pozwalających na trafne rozpoznanie potrzeb zdrowotnych własnych i otoczenia oraz podejmowanie odpowiednich działań profilaktycznych czy naprawczych.

■ Podstawa programowa podzielona jest na dwa etapy (klasy IV-VI i VII-VIII) i uwzględnia 10 działów tematycznych na każdym z tych etapów.

1) Wartości i postawy

2) Zdrowie fizyczne

3) Aktywność fizyczna

4) Odżywianie

5) Zdrowie psychiczne

6) Zdrowie społeczne

7) Dojrzewanie

8) Zdrowie seksualne

9) Zdrowie środowiskowe

10)Internet i profilaktyka uzależnień

Warunki i sposób realizacji edukacji zdrowotnej

■ Ze względu na cele edukacji zdrowotnej, w szczególności rozwijanie kompetencji

związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału

zdrowotnego własnego i otoczenia, przedmiot powinien mieć charakter

praktyczny oraz wykorzystywać nowoczesne, aktywizujące metody

nauczania.

■ Rekomendowana jest metoda projektu, w szczególności w zakresie wymagań

szczegółowych dotyczących aktywności fizycznej i odżywiania, zdrowia

środowiskowego oraz budowania postaw i relacji społecznych.

Szkoła powinna stworzyć uczniom warunki do odpowiedniego kształtowania

umiejętności i postaw, m.in. przez możliwość uczestniczenia w dyskusjach,

swobodnego wypowiadania się, dzielenia własnymi doświadczeniami

i opiniami.

Wartościowe będzie zapraszanie specjalistów, np. pielęgniarki środowiska

nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej, lekarzy, fizjoterapeutów,

prawników, terapeutów, dietetyków, specjalistów zdrowia publicznego,

diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów oraz specjalistów w zakresie ochrony

przyrody i klimatu.

 

Załączniki:
Pobierz (Klasy_IV-VI_program.docx)Klasy_IV-VI_program.docx[ ]40 Kb
Pobierz (Klasy_VII-VIII_program.docx)Klasy_VII-VIII_program.docx[ ]40 Kb
 
Szkoła Podstawowa w Donaborowie
Szkoła podstawowa w Donaborowie, Powered by Joomla! and designed by SiteGround web hosting