Poniżej roczny plan rozwoju szkoły i przedszkola w roku szkolnym 2024-2025.
Priorytety i rekomendacje na 2024/2025
Cele priorytetowe do realizacji w roku szkolnym 2024/2025
1. UWAŻNOŚĆ.
Kształtować umiejętność uważnego czytania i wykonywania poleceń do zadań, m.in. eliminowanie błędów typu: wykonanie części polecenia, niedoczytanie informacji, niezauważanie poleceń, powierzchowne wykonywanie samokontroli, niestosowanie poznanych zasad, pozostawianie zadania do zrobienia i zapominanie o nim [sz,p].
2. CISZA.
Wymagać skupienia u uczniów podczas czytania, pisania i słuchania oraz wykonywania różnych zadań w czasie lekcji. Praca umysłowa wymaga ciszy i braku bodźców rozpraszających; tok lekcji należy przeplatać momentami rozluźnienia, większej swobody [sz,p].
3. CIEKAWA LEKCJA.
Wprowadzać aktywne metody pracy, urozmaicać ćwiczenia na lekcji - nie tylko zadawanie pytań odtwórczych, ale także np. Co myślisz? Dlaczego? Co łączy? Stwarzać uczniom możliwość zadania pytań? Jak najwięcej samodzielnej pracy uczniów podczas lekcji, ograniczać swoją aktywność na lekcji, kosztem aktywności uczniów: Nauczyciel pracuje przed lekcją, uczeń na lekcji (5*), [sz.p].
4. OCENA MOTYWUJĄCA.
Wykorzystywać w praktyce motywującą funkcję oceny szkolnej [sz].
5. RELACJE MIĘDZY UCZNIAMI
Rozwijać kompetencje społeczno – emocjonalne dzieci, dbać o dobre relacje rówieśnicze, integrować klasy i grupy przedszkolne, uczyć sposobów rozwiązywania konfliktów, wzmacniać umiejętność współdziałania (3), [sz,p].
6. BEZPIECZNY INTERNET.
Kształtować umiejętności uczniów pozwalające im na prawidłowe i bezpieczne funkcjonowanie w środowisku cyfrowym (4), [sz].
7. ZDROWIE.
Propagować wśród uczniów i rodziców aktywność fizyczną oraz wiedzę o zdrowym odżywianiu jako fundamentach zdrowia (1) [sz.p].
8. ATRAKCYJNA SZKOŁA/PRZEDSZKOLE
Organizować możliwie często zajęcia, które kształtują pozytywny odbiór szkoły i przedszkola przez uczniów i dzieci przedszkolne: zabawy (dyskoteki), noc w szkole (przedszkolu), turnieje, kiermasze, konkursy, rajdy rowerowe, warsztaty tematyczne, pokazy, wycieczki, wyjścia poza szkołę/przedszkole, dni tematyczne, zawody sportowe itp. [sz,p].
9. SAMODZIELENOŚC.
Stwarzać uczniom możliwości wykazania się samodzielnością i konkretnym praktycznym działaniem, rozbudzić w uczniach ich kreatywność, inspirować do wychodzenia z własnymi inicjatywami, propozycjami i pomysłami (2), [sz,p].
10. PRZYGOTOWANIE NAUCZYCIELI DO ZAJĘĆ.
Opracować przemyślany system gromadzenia materiałów dydaktycznych do prowadzenia lekcji w celu ich sprawnego wykorzystania w przyszłości i zaoszczędzania czasu na przygotowanie się do zajęć; stworzyć sobie system notatek podsumowujących przeprowadzone lekcje, zatytułowany na przykład „Ta lekcja nauczyła mnie….”. [sz,p].
*Liczba w nawiasie – numer priorytetu polityki oświatowej państwa
sz - szkoła,
p - przedszkole
Priorytety i rekomendacje na 2023/2024
CZĘŚĆ F .1.
Cele priorytetowe do realizacji
w roku szkolnym
2023-2024
-
Dokończyć proces wyboru imienia szkoły (sz).
-
Kontynuować realizację programu edukacyjnego Edukacyjna Sieć Antysmogowa (sz,p).
-
Realizować w klasach I-III zasady oceniania kształtującego, w szczególności dotyczące kryteriów sukcesu, zrozumienia celów lekcji, samooceny (sz).
-
Rozpoznać uzdolnienia i zainteresowania uczniów. Wspierać uczniów zdolnych w określonych dziedzinach: plastyka, muzyka, sport, informatyka, relacje społeczne, poszczególne przedmioty nauczania, inne (sz,p).
-
Na zajęciach świetlicowych, kiedy jest obecnych mniej uczniów niż 15 uczniów, proponować bardziej aktywizujące formy pracy, a nie ograniczać się tylko do sprawowania opieki (sz).
-
Organizować dla uczniów i dzieci z przedszkola wyjścia, wyjazdy, wycieczki, rajdy rowerowe, spotkania z intersującymi ludźmi z lokalnego środowiska, imprezy szkolne, konkursy, dni tematyczne, zajęcia sportowe (sz,p).
-
Kształtować u uczniów umiejętność prawidłowego i bezpiecznego korzystania z Internetu (sz).
-
Propagować aktywność fizyczną oraz wiedzę o zdrowym odżywaniu jako fundamentach zdrowia (sz,p).
-
Dbać o dobre relacje rówieśnicze, integrować klasy i grupy przedszkolne, uczyć sposobów rozwiązywania konfliktów, wzmacniać umiejętność współdziałania, ograniczyć – dokuczanie, przezywanie, wyśmiewanie, zaczepianie, bójki i inne formy przemocy psychicznej i fizycznej (sz,p).
-
Pozytywnie motywować uczniów do nauki i poprawy zachowania (sz,p).
CZĘŚĆ F .2.
Zadania priorytetowe do realizacji w roku szkolnym
2023-2024
-
Ustalić sztywne reguły zapisu na świetlicę od nowego roku szkolnego (pierwszeństwo dla uczniów kl. 1-3, których oboje rodzice pracują; nieprzekraczalny limit 25 uczniów na jednego wychowawcę świetlicy.
-
Podnieść wagę oceny za aktywność ucznia podczas lekcji.
-
Dokonać analizy skali procentowej oceniania prac pisemnych uczniów; zmniejszyć zakres jaki obejmuje ocena dostateczna.
-
Kontrakty klasowe powinny być ładnie wyeksponowane, zawierać zasady i konsekwencje ich łamania oraz podpisy uczniów.→
-
Monitorować zawartość tornistrów uczniów, aby ich waga nie przekraczała normy dla danego dziecka.
-
Realizować zadania z programu „Aktywna Tablica SPE”.
-
Zaktualizować zapisy statutu szkoły i przedszkola, regulaminu rady pedagogicznej, rady rodziców, procedury postępowania w razie wypadku.
-
Monitorować zajęcia świetlicowe, realizację przez nauczycieli zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej, realizację podstawy programowej; wypracować odpowiednie metody i sposoby monitorowania (dyrektor).
-
Dokonać oceny pracy wybranych nauczycieli (dyrektor).
-
Uzyskanie kwalifikacji przez nauczycieli do prowadzenia zajęć z muzyki, doradztwa zawodowego, wiedzy o społeczeństwie, zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego.
-
Zorganizować egzaminy próbne oraz badania kompetencji, w szczególności w klasie 1, 3, 7.
-
Zanalizować problem słabych wyników uczniów z języka angielskiego na egzaminach ósmoklasisty, opracować plan poprawy i realizować ustalone zadania.
-
Jak najczęściej stosować język angielski jako język komunikacji między nauczycielem a uczniami, np. przy czynnościach porządkowych (weryfikacja podczas obserwacji lekcji przez dyrektora).
-
W edukacji wczesnoszkolnej, zwłaszcza w klasie 2 i 3 uczyć dzieci konsekwentnie tworzenia kilkuzdaniowych wypowiedzi pisemnych. Założyć specjalne zeszyty do tych wypowiedzi. Ograniczyć wykonywanie zadań w zeszytach ćwiczeń typu: uzupełnij, wpisz , dopasuj, połącz.
-
Kształtować systematycznie umiejętność wypowiadania się pełnymi zdaniami przez dzieci i uczniów, dążyć do tego, aby stało się to nawykiem; motywowanie dzieci do dłuższych wypowiedzi na zadany temat (weryfikacja przez dyrektora podczas obserwacji).
-
Tak planować lekcję, aby wystarczyło czasu na podsumowanie, czyli weryfikację osiągnięcia przyjętych celów. Konspekt lekcji (plan lekcji) planować z przeznaczeniem określonego czasu na realizację poszczególnych zadań (weryfikacja przez dyrektora podczas obserwacji).
-
Wprowadzić takie zasady udzielania odpowiedzi, aby wszyscy uczniowie byli gotowi do wypowiedzi lub wykonania ćwiczenia na tablicy, np. poprzez rezygnację z podnoszenia rąk; konsekwentnie przestrzegać ustalonych sposobów wypowiadania się przez dzieci/uczniów (weryfikacja przez dyrektora podczas obserwacji).
-
Szybko interweniować, gdy uczeń opuszcza zbyt wiele godzin lekcyjnych.
-
(.....)
-
(....)
-
Wdrażać ucznia kl. 7(....)-ze względu na jego pismo, które jest nieczytelne i niekształtne – do korzystania z komputera podczas lekcji i w efekcie zdawania egzaminu z wykorzystaniem komputera.
-
Ustalenie stałego harmonogramu spotkań opiekunki samorządu z uczniami, którzy wejdą w skład zarządu szkolnego.
-
W uwagach o uczniach w dzienniku elektronicznym wpisywać też uwagi pozytywne, nie ograniczać się do negatywnych.
-
Przywrócić automat z żywnością.
-
Zapewnić uczniom możliwość spędzania przerw w sali sportowej (gry).
|